Gedachten loslaten | 5 tips die je hierbij helpen

Set of 4 Wooden Elongated Accessory
ⒸPexels.com By Pixabay


Een hele tijd geleden schreef ik er hier al over. Recent las ik er op het internet over en hoorde voor het eerst over de monkey-trap. Een aap ziet een banaan in een fles en raakt erdoor geobsedeerd. Hij wil die banaan hebben. Nu! Gretig graait hij met zijn hand in de fles en grijpt zijn buit. Als hij vervolgens merkt dat hij vastzit, raakt hij onrustiger en onrustiger. Hij zit in zijn eigen val, omdat hij per se niet wil loslaten. De vuist van de aap dient als metafoor voor onze vastzittende vooroordelen, negatieve overtuigingen en andere remmende gedachten en gevoelens over onszelf en over anderen. We raken verstrikt in onze eigen mind-frick. De banaan symboliseert de gedachten en gevoelens die we koste wat kost blijven vasthouden. En we zullen niet eerder vrij zijn dan wanneer we de dingen die ons in de greep houden, loslaten.

Dit is exact hoe ik mij soms voel. Zeker wanneer het in mijn hoofd erger is dan iemand anders het ervaart. Daarom zocht ik naar 5 tips om je gedachten even los te laten.

1. Zorg voor afleiding
Wanneer gedachten door je hoofd beginnen tollen ga je al snel de negatieve toer op qua gevoelens. Daarom is het goed om positieve afleiding te zoeken. Liefst waarbij je alles omtrent vergeet. Voor de ene is dat een lang warm bad nemen, de ander zal zich wagen aan een yoga-sessie of tv-kijken.
Wanneer je afleiding hebt zullen je gedachten automatisch even in de kast verdwijnen.

2. Praat er over met je beste vriend/in of iemand anders waar je het goed mee hebt
Praten is eveneens een soort van afleiding, maar door er over te praten gaat het ook even uit je hoofd. Nadat je er goed over gepraat hebt kun je het over andere dingen hebben, zoals koetjes en kalfjes en vergeet je ook even die gedachten in je hoofd.

3. Schrijf het van je af
Je hoeft niet goed te kunnen schrijven om dit te doen. Neem een blad papier, schrijf er je gedachten die je niet kunt loslaten op. Als het helpt kan je ook je emoties er bij omschrijven. Lees het nog eens opnieuw en scheur het blad in duizenden stukjes. Gooi die weg of verbrand ze in de haard.

4. Ga om zuurstof
Bij gedachten die je niet kan loslaten ben je geneigd om steeds binnen rondjes te draaien in huis. Je probeert andere dingen te doen om er niet aan te hoeven denken, maar soms helpt het beter om naar buiten te gaan. Maak een wandeling in je tuin, ga blokje om of ga naar de zee. Buitenlucht kan je enorm goed doen qua gedachten loslaten en naar het schijnt doet zeelucht wonderen.

5. Relativeer
Dit is wellicht het moeilijkste wanneer je gedachten rondspoken in je hoofd. Hoe kan je dan relativeren? Vraag je ten eerste af waar het nu echt om gaat. Is het belangrijk? Heb je invloed op wat er gaat gebeuren en wat kan je er aan doen? Soms is het echt minder erg dan het in je hoofd voordoet. (die laatste zin moet ik echt heel vaak herhalen voor mezelf)

Kun jij makkelijk gedachten loslaten?

6 opmerkingen

  1. Nee, helaas lukt me dat niet echt goed. Het is altijd druk in mijn hoofd. Gedachtes, dingen die ik nog moet doen, die ik niet mag vergeten, ... de chaos lijkt nooit te stoppen. Zelfs 's nachts niet want dan heb ik de meest bizarre dromen.
    Ik schrijf inderdaad wel dingen op, en dat helpt wel voor een gedeelte. En ook de afleiding zoeken als het té wordt. Meestal is dat wat in de tuin werken of een lievelingsfilm of serie kijken.
    Dank je wel voor de tips, ik ga kijken of ik met de andere ook nog verder kom dan nu het geval is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's graag gedaan ;) Succes er mee!

      Verwijderen
    2. Bedacht me vandaag nog iets dat me wel helpt, hoewel het ook onder de noemer afleiding past. Opruimen... dan krijg ik vaak niet alleen het huis helder maar ook mijn kop ;)

      Verwijderen
  2. Ik heb het daar met momenten heel moeilijk mee, met het loslaten van mijn gedachten. Proberen te relativeren en alles van mij afschrijven wilt dan weleens helpen. Ik probeer mij dan ook te focussen op de dingen waar ik dankbaar voor ben/blij van word. Daar word ik dan instant wat vrolijker van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het van mij afschrijven helpt goed bij mij. Maar ook het babbelen met anderen ;)

      Verwijderen